قیمت دلار از اواسط هفته مجدد افزایش یافت و تا پایان آخرین روز کاری هفته بار دیگر از مرز ۵۷ هزار تومان عبور کرد.

قیمت دلار از اواسط هفته مجدد افزایش یافت و تا پایان آخرین روز کاری هفته بار دیگر از مرز ۵۷ هزار تومان عبور کرد.

عبور قیمت هر دلار آمریکا از مرز ۵۷ هزار تومان و ‌سکه امامی از ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، روند قیمت‌ها در دو بازار ارز و‌ طلا را با آغاز روز شنبه ۵ اسفند سال ۱۴۰۲ صعودی کرد.

قیمت دلار که در ابتدای هفته گذشته کمی کاهش داشت و به محدوده ۵۵ هزار تومان بازگشت، از اواسط هفته دوباره افزایش یافت و تا پایان آخرین روز کاری هفته گذشته بار دیگر از مرز ۵۷ هزار تومان عبور کرد.

نوسان صعودی قیمت دلار

نوسان قیمت دلار صبح شنبه در محدوده ۵۶ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۵۷ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شده است و به نظر می‌رسد در هفته پیش‌رو به‌دلیل اعلام باقی‌ماندن نام ایران در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، شیبی ملایم داشته باشد. باقی‌ماندن قیمت دلار در محدوده ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان محتمل‌ترین پیش‌بینی برای هفته پیش‌رو است.

البته تجربه ماه‌های اخیر نشان می‌دهد عوامل موثر بر بازار ارز مانند اخبار منطقه‌ای، تحولات مرتبط با انتخابات مجلس و گزارش برخی رسانه‌های غربی مبنی در دسترسی جمهوری اسلامی به بمب اتم، هرکدام قابلیت ایجاد شوک قیمت را دارند.

در این بازار قیمت یورو کماکان ۶۲ هزار تومان و قیمت پوند انگلستان ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. درهم امارات نیز همچنان بالای سقف ۱۵ هزار تومان و لیر ترکیه نیز ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت دارد که به دلیل نزدیکی تعطیلات پایان سال و افزایش سفر ایرانیان به ترکیه و امارات می‌تواند تا پایان سال رشد قیمت بیشتری را تجربه کنند.

وضع قیمت طلا در بازار ایران

قیمت‌ها در بازار طلا و‌ سکه پس از چند روز کاهش، بار دیگر افزایش پیدا کرد. سکه امامی با افزایش ۳۵۰ هزارتومانی به نسبت روز پنجشنبه هفته گذشته، دوباره از مرز ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عبور کرد و تا ظهر روز شنبه به ۳۳ میلیون و‌ ۶۵۰ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی ۳۱ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۸ میلیون و‌۸۵۰ هزار تومان و ربع‌سکه ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله می‌شوند. قیمت‌ها در بازار سکه طی یک‌ماه گذشته نوسان کمتری نسبت به بازار ارز داشته است. این ثبات نسبی در شرایطی رقم خورده است که برخی کارشناسان بر این باور بودند اعلام نرخ جدید سود بانکی، فروش اوراق و ثبت‌نام خودروهای وارداتی می‌تواند بخشی از سرمایه‌های در گردش بازارهای طلا و ارز را خارج کند.

این وضع به نظر بیشتر بر بازار بورس تاثیر گذاشته است. بازاری که فعالان آن دست‌کم تا پایان سال به توقف روند خروج سرمایه‌های حقیقی امیدی ندارند.

بازار بورس همچنان بی‌رونق

در هفته منتهی به دوم اسفندماه سال ۱۴۰۲، هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان از چرخه معاملات سهام خارج و ۳۰ میلیارد تومان وارد صندوق‌های درآمد ثابت شده است تا برای پنجمین هفته متوالی شاخص کل بورس منفی باشد.

برای درک شرایط بورس باید در نظر داشت از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۲ شاخص برای ۱۷ هفته منفی و تنها هفت هفته صعودی بوده است. در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل ۵۷۳ واحد افت داشت و شاخص کل هم‌وزن نیز ۱۵۶ واحد سقوط کرد.

در آخرین روز کاری بورس در هفته گذشته نیز تداوم روند خروج پول حقیقی از بورس برای سیزدهمین روز تکرار شد تا کارشناسان این امر را نشانه دیگری برای شرایط نامساعد تا پایان سال ۱۴۰۲ بدانند.

بازار بورس در یک ماه گذشته شاهد کاهش معنادار ورود سرمایه جدید بوده است که این موضوع در کنار خروج سرمایه باعث شد فعالان بورس از آینده این بازار ناامید شوند. سیاست‌های اقتصادی دولت در قبال بورس همواره با انتقاد کارشناسان مواجه بوده است.

امیر‌حسین جنانی‌، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، مدعی است امید به بهبود شرایط میان سرمایه‌گذاران هر روز کمرنگ‌تر می‌شود. به باور جنانی، «در ماه‌های اخیر بورس آماج سرکوب‌های سیاست‌گذار شده و در ‌برابر نرخ سود گواهی ‌سپرده خاص ۳۰ ‌ درصد و سایر دستورالعمل‌هایی که کاهش سودآوری بنگاه‌های تولیدی را نشانه گرفته‌اند، مرعوب شده‌ است».

برخی تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که انفعال دولت برابر شرایط نگران‌کننده بورس به دلیل ناامیدی از امکان بازگشت سرمایه حقیقی است‌. بازاری که در یک سال گذشته سوددهی نداشته است و آنچه نصیب سرمایه‌گذاران باقیمانده در بازار شده، چیزی جز ازدست‌دادن مداوم ارزش سرمایه نیست.

در چنین وضعی طبیعی‌ است سرمایه‌‌گذاران جدید دست‌کم در ماه‌های پیش‌رو به حضور در بازار بورس تمایلی نداشته باشند و تلاش کنند در بازارهایی مانند مسکن، خودرو، ارز و طلا راهی برای حفظ سرمایه پیدا کنند. منبع

,
نوشتهٔ پیشین
تاثیر بازار غیررسمی ارز در تعیین قیمت‌ها
نوشتهٔ بعدی
رکورد «یک میلیارد دلاری» باج‌گیری با رمزارز در سال ۲۰۲۳

مطالب مرتبط